Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Tuesday, September 29, 2009

:: mY fanTabuLous raYa ::

current mood: happy
current song: nil

this year's raya was a fantabulous..!!! [best sgt..!!]

raya tahun ini agak luarbiasa dari raya-raya sebelumnya.
seperti biasa, kami pulang behari raya di kampung emak. kali ini kami tidak pulang ke kampung ayah memandangkan atok beraya di gombak [rumah pak ngah] tahun ini.

di sebalik keriangan raya kami, terselit sedikit rasa terkilan kerana ayah tidak pulang ke kampung beraya bersama kerana cutinya dibekukan. namun, ayah lebih rela jika kami berhari raya di kampung dari tinggal bersamanya di pagi raya. "kesian kamu tak dapat raya kalau duduk dengan ayah, baliklah kampung." katanya. kata-kata yang tegas, namun sarat dengan kasih sayang...huhu

ini merupakan kali pertama saya [ehem..gila formal..hehe] bergilir-gilir memandu bersama adik sejauh ini untuk pulang ke kampung. kami bertolak pulang sehari sebelum raya. bertemankan emak sebagai co-pilot, kami hanya mendengar arahannya untuk masuk di mana-mana simpang di dalam perjalanan...haha, gila tak tau jalan..nasib baik mak ada...!!
adik bongsu kami yang langsung tidak berperanan hanya tidur sepanjang perjalanan...cis..!!

dipendekkan cerita, seperti biasa, di pagi raya semua benda-benda wajib pasti dibuat- solat, makan, ziarah kubur, bersalaman.
raya kali ini agak luar biasa kerana keturunan wak pie (gelaran arwah atok shafie) dan wak rah (gelaran arwah nenek zaharah) semakin berseri dengan kehadiran cicit-cicit baru, anak-anak kepada sepupu-sepupuku yang sudah dan juga baru berumahtangga. kehadiran anak-anak kecil yang comel ini sangat menyejukkan mata, dan sangat-sangat mencuit hati. geramm...!! hehe [tetiba jeolous plak tengok anak orang..ngeee]

dari kiri : ketam bangkang masak cili, belangkas masak cili

selain wajik dan lontong, hidangan tradisi yang wajib dimakan kalau pulang ke kampung- ketam bangkang masak cili, asam pedas masak ikan belukang, belangkas masak cili.. sedapnya hingga menjilat jari.

"hasil kutipan" juga sangat lumayan tahun ini. semakin meningkat usia, semakin banyak la hasil. kaya kejap..hehe..selagi belum bekerja, selagi itulah kami masih layak mengutip hasil... hehe

menjaga si kemetot ini sementara menunggu ibu dan bapanya melaram

walaupun masih dalam mood raya..kami tepaksa berangkat pulang kerana cuti raya yang singkat. tapi tak mengapa, insha-allah jika dipanjangkan umur, tahun depan pasti berjumpa lagi..!!


p/s : ini kisah ringkas raya saya. anda bagaimana? saya pasti raya anda juga menggembirakan..!!

5 comments:

aramisz ``^_^ said...

selamat hari raya kepada kamu juga...

aiseh ima...bagus karangan raya ko neh...hahaha

~rukia_kuchiki said...

berkarat BM aku..haha
mari memartabatkan bahasa kita^^

p/s: slmt hari raya!!

Unknown said...

ima, ko makin comel! (^^)

tak sempat gi raya ruma ko.
aku cuti jap je.kne smbung kerja

wah3.daa dpt duet raye tu, sedekahla sikit kt sini.amal jariah tu tau..hahaha

good luck final sis!

Unknown said...

btw, lamenye tak post dlm BM..hehehee

selamat hari raya!
maaf zahir dan batin!

~rukia_kuchiki said...

laa..kata raya, kne la nmpk chomel dan berseri2 di pagi raya..hehe

slmt hari ray to u too..!!

 

Text